torsdag 24. april 2008

Mer forferdelig unyttig informasjon (om den 23 april)

Jada, denne fantastiske datoen 23.april er ikke bare en merkedag for meg, men for hele denne planeten:

23 april er:
- Englands nasjonal dag (Den hellige Georgs dag)
- Verdens bokdag.

Store personligheter som er født på denne datoen:
- Margit Sandemo (Forfatter)
- Roy Orbinson (Artist)
- Tormod Hermansen (bartemann med fortid i Telenor)
- Rune Hauge (Fotballagent)
- Michael Moore (Filmregissør)
- Stine Brun Kjeldaas (Snøbrettkjører)
- Darren Huckerby (Ving som kun spilte for helt middels klubber som Norwich og Coventry)
- Lee Young Pyo (Venstreback på Tottenham)
- Sven Kramer (Nederlands skøyte-ess)

"Store" personligheter som har parkert tøffla på denne datoen:
- Rudolf Nilsen (norsk dikter)
- Bertus Aafjes (Nederlands dikter)
- Romano Scarpa (Italiens tegneserieskaper)
- Boris Jeltsin (Alkoholiker og tidl. president i Russland)
- William Shakespear (Forfatter)

Historie:
- 1014: Slaget ved Clontarf.
- 1016: Edmund II ble innsatt som konge av England etter Ethelred den rådvilles død.
- 1716: Dansk-Norske styrker angriper i en knipetangsmanøver Moss og nedkjemper svenske styrker der, noe som tvinger de svenske styrkene å trekke seg tilbake fra Christiania en uke senere.
- 1941: Hellas kapitulerer for Tyskland.

Annen forferdelig unyttig informasjon som du sannsynligvis ikke får bruk for noen sinne:
- Det er den 113 dagen i året (den 114 i et skuddår).
- Det er 252 dager igjen av året.
- Denne datoen markeres med en hest eller et kors på primstaven.
- Det er nøyaktig 2 månder siden Brunei og Guyana hadde sin nasjonaldag.
- Det er nøyaktig 3 månder til Egypt har nasjonaldag.
- Det er nøyaktig 3 månder til Maria har gebursdag
- Det er nøyaktig 8 månder til Japan har nasjonaldag.
- Det er nøyaktig 2 månder til Luxemburg har nasjonaldag.
- Det er nøyaktig 1 måned siden Pakistan hadde nasjonaldag.
- Det er nøyaktig 5 månder til Saudi Arabia har nasjonaldag.
- Det er nøyaktig 4 månder til den tidligere Tottenham helten Gary Mabbutt har bursdag.

Håper dere finner denne informasjonen minst like kjedelig og unødvendig som meg!

Og for å svare på spørsmålet alle stiller seg: Ja, jeg har nettopp fyllt år. Og ja, jeg ser fortsatt ut som en konfirmant.

3 kommentarer:

Leiv Magnus sa...

Helt totalt, fullstendig og komplett ubrukelig informasjon. Takk for underholdende lesning.

Leiv Magnus sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Guttleif Lorentzen sa...

Litt til dette innlegget. Det var igrunn kjedelig. Det som var morsomt var at du henviste til Boris hovedsakelig som alkoholiker. Traff meg rett i hjertet. Men det forrige likte jeg godt. Selvsagt utelukkende fordi jeg ble nevnt. Og så reagerte jeg noe på siste punkt: Javel, "Ånnas" betyr det samme som "Envis". Men: Betyr det igjen at folk i Stavanger faktisk bruker ordet "Envis"? Bare at de kaller det "Ånnas"? Jeg har forresten skrivi jeg også. Jeg har også kjedelig, men jeg prøvde ikke. Gla i deg. Tapte 7-3 igår.